tirsdag den 28. februar 2017

Hvad er erhvervsuddannelsernes opgave ift. det digitale

Efter første dag er der en opgave som der skal reflekteres lidt over :-)

Teksten er hentet fra NJPA/VIA undervisnings materiel.


Skal medierne holdes ude af undervisningen?
Det mener jeg ikke, da det er et godt supplement til elevernes læring, som kan under bygge eller bygge oven på den undervisning der er i forbindelse med elevernes læringsforløb.

For at komme med et eksempel fra min praksis har jeg ind imellem brugt videoer for at vise en stemning og et håndværk fra virkeligheden. Her har jeg bl.a. brugt bunderøven da han var i gang med at lave hans eget hus. Eleverne får en viden på en anden måde som kan diskuteres og italesættes. Samtidig skabes der en forståelse og en spirende fagligstolthed ved at kunne inddrage personer fra medier med eksemplariske rolle figurer, som man kan diskutere og italesætte ved at diskutere det de gør.

Skal undervisningsfællesskabet styrkes gennem brug af medier?
Ikke alene men som nævnt tidligere som et supplement. Her styrker man undervisningsfælleskabet når man ser en video og diskutere det i det lukkede klasserum. Men det kan også udvides og deles som film der kan ses når man vil igen. Her kan den supplere som repetition. Undervisningsfælleskabet kan også styrkes hvis elever sammen generer medier som deles på tværs og styrker deres egen læring og samarbejdet. Her er det vigtigt at eleverne lære om deling af mediet og om it dannelse ellers kan det gå galt.

Skal læringsnetværket styrkes gennem brug af medier?
Som nævnt før når elever selv eller sammen med andre arbejder med disse medier styrker de også deres egen læring i det læringsnetværk derudover styrker det også andre elevtyper som måske har det svært ved alm. monologisk og envejskommunikation som taleundervisning, her bliver de medspiller. Når eleverne sidder derhjemme kan medierne hjælpe hvis en elev sidder fast og mangler vejledning og ens nærmeste netværk ikke kan hjælpe.

Er det muligt at gøre begge dele? Er det muligt at lade være?
Jeg kan nok ikke lade være jeg synes det er vigtigt at kunne variere undervisningen og at alle elevtyper skal blive så dygtige som de kan. Det kræver at vi inddrager flere værktøjer ind vi har gjort før i tiden.

I forhold til egen praksis kan jeg stadig godt lide at bruge tavlen i forskellige situationer, hvor man skal forklare detaljer og skitsere, men jeg er også begyndt at lave små korte videoer med animationer. Med disse animationer viser jeg hvordan man kan se detaljen i 3D og hvor den viser en bestemt montagerækkefølge. Den giver eleverne en supplerende viden eller forståelse som fortæller meget mere end jeg kan nå at tegne på tavlen i den samme tid. Jeg spare samtidig tid men jeg når også flere elever som ikke måske kan forstå det jeg skitsere på tavlen og herigennem fastholdes deres motivation også.

Hvad kommer det ene og det andet til at betyde for jer som undervisere?
Jeg ser mange muligheder når jeg tænker frem når vi styrker vores didaktiske brug af de digitale teknologier.
Her bliver det nemmer at nå alle de ting som skal gøre eleverne dygtigere og samtidigt giver det eleverne flere kompetencer i at kunne håndtere IT, som samtidigt er et stigende krav fra vores konkurrencesamfund, da vi skal konkurrere mod resten af verden.

Jeg ønsker at jeg kan være med til at skabe et helheds baseret platform med et læringsnetværk og undervisningsforløb der støtter alle elever med et fælles grundlag og diskurs som værne om udvikling og dannelse. Platformen og netværket må gerne strække sig ud over skolen og inkludere praktik samt fritid.  Her er det vigtigt at fokusere på hvad den enkelte elev har brug for og hvordan de når målene.

Her skal der være mulighed for Feed up – feedback – feedforward hvor man kan skabe et overblik over og for eleven. Det forudsætter dog at eleven selv skal blive aktiv i at lære og reflektere samt skabe fokus på målene. Det kræver en vis dannelse hos eleven som ikke alle besidder når de starter på en erhvervsuddannelse. Så vi skal som undervisere ind tænke i undervisningsforløbene hvordan de kommer i gang og samtidig selv være eksemplariske. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar