onsdag den 1. marts 2017

Teaching for transfer

Lidt refleksioner over video med Vibe Aarkrog, Lektor Institut for Didaktik, AU



Klippet fra YouTube Hvorfor er det så svært at anvende det man har lært?

Jeg vil gerne være bedre til at kunne vælge og kunne begrunde de metoder vi vil anvende i ens egen undervisning.

Her kan jeg godt se en lighed med de spørgsmål som Vibe Aarkrog prøver at besvare og de udfordringer vi står med når vi skal sikre at de tiltag vi foretager os også hjælper eleverne.

Vibe Aarkrog giver nogle gode indgangsvinkler til hvad vi skal have fokus for at sikre at der sker en transfer.


Her vil jeg lige komme med nogle fokuspunkter:

  • Der er nogle gange nogen der ikke anvender det de har lært, Hvorfor er det svært at anvende det?
  • Det at anvende er en læreproces i sig selv
  • Man skal kunne justere sig for at anvende det i en anden situation
  • Eleven skal være istand til at kunne se nogle ligheder i den situation han står i. Nu flere identiske ligheder nu bedre vil processen foregå.
  • Hvis en elev har svært ved at tænke abstrakt og kun konkret skal de identiske elementer mellem situationerne være meget konkret og synlige.
Egne refleksioner: Det er ikke alle der kan styrer den proces eller nærmer kaldet omstilling der skal til for at bruge deres lærte eller erfaret i en ny situation her skal der bruges en abstrakt tænkning om en konkret viden (vidensform: Fronésis - Kreativ klogskab). Men hvis dette sker er der også mulighed for at eleven opnår en kompetence og kan anvende det lærte eller erfaret i forskellige situationer. (dette er også det knud illeris kalder transformativ læring) 

Hvad skal man gøre for at styrke denne transfer


Vibe Aarkrog kalder svaret Teaching for transfer


Her er nogle vigtige punkter som man kan tænke over når man planlægger sin undervisning og vil inddrage medier. 

  • Motivation: læreren skal synliggøre at man kan drage nytte af det de skal lære.
  • Det er en god ide at inddrage flere eksempler fra praksis. Eksemplerne skal være forskelligartet for nu mere forskellige eksemplerne er jo mere vil eleverne blive trænet i at kunne bryde mellem situationerne, så de har nemmer ved opgaver der ikke ligner hinanden og er mindre identiske.
  • Det er vigtigt at eleverne selv er med til at producere eller formulerer disse eksempler på forskellige praksisser og ikke bliver låst fast i en bestemt og konkret praksis
  • Man skal ikke kun lære men også lære at anvende det. Det bliver taget for givet og det slutter når skolen er forbi man følger ikke viden og færdigheder ud på lærepladsen.
  • Svar på hvorfor er det så svært at anvende det man har lært? Så er det i virkeligheden fordi man skal have lært at anvende det man har lært.


Egne refleksioner: Jeg kan godt bruge disse punkter når jeg vil planlægge didaktisk og begrunde hvorfor jeg vælger specifikke eksempler som medier/metoder eller flere eksempler som også er meget forskellig fra hinanden. jeg har før suppleret undervisningen og læringssituationerne med flere metoder som beskrevet i tidliger indlæg Hvad er erhvervsuddannelsernes opgave ift. det digitale og dette bekræfter mig bare i at jeg gerne må fortsætte i den retning. 

Jeg kan også se at jeg skal være bedre til at få eleverne til at anvende det i flere forskellige situationer, da vi fokusere meget på konkrete opgaver. 

Jeg har heller ikke et overblik over om eleverne anvender det de har lært ude i deres egen praksis, hos mester, men jeg spørger indimellem indtil det når jeg kan se at eleven har svært ved en opgave. Her er det for at snakke om hans erfaring, og styrke den, med erfaret eksempler han kunne sammenligne det med. måske kan det få ham til at se lighederne og at han måske godt kan alligevel.

Det var lige lidt refleksioner over en relativ kort video vild :-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar