Refleksioner fra teksten 21st century skills om det 21. Århundredes kompetencer
En af de ting jeg synes er vigtigt at nævne ved teksten er den del hvor der opstår problematik mellem dannelses og kompetence begreberne.
Jeg kan godt dele min enighed med illeris og den udvidede kompetencebegreb og at det er problematisk hvis man fokusere for snævert på kompetencemål. Som Illeris selv problematisere i sine bøger, kan man ikke teste alt og kompetencer er ikke en undtagelse, ligesom det også kan være problematisk ved de internationale kompetencemålinger som f.eks. PISA.
Jeg mener at man skal værne om dannelsen og passe på at man ikke kigger for snævert på kompetencerne. Her er man nødt til at værne om de kriterier som sikre en almen dannelse eller IT dannelse. Her skal man ikke kun gå efter regeringens nye erhverv reforms korte formulerede kompetencemål. Her er det vigtigt at vi som undervisere planlægger undervisningen og tænker didaktisk, om hvordan man fx håndtere sociale medier rigtigt, og finde den mest troværdige informationer og lære dem at tænke kritisk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar