Forberedelse til 3. undervisningsdag
1. spørgsmål til teksten:Kunne du anvende dine elever som vidensformidlere? Gør du det allerede? I hvilken form?
Ja jeg vil altid gerne have at eleverne indbyrdes hjælper hinanden, her kan jeg godt forlange at de har spurgt 2 andre elever inden de kommer til mig. Eller også henviser jeg til en anden elev som kan hjælpe, hvis jeg hved at den anden elev lige har løst samme problem.
2. spørgsmål til teksten:
Hvilke fordele og ulemper oplever du det har/kan du forestille dig, det kan have?
Det kan have den fordel at eleverne styrker deres egen viden, erfaring og at de ved dialog og interaktion med andre elever (fra tavs viden til eksplicit viden som fx eksternisering) derigennem bliver bedre til at huske. Her skabes en vidensdeling af deres erfaringer og derigennem er der mulighed for at de kan skabe nye associationer, når eleverne reflektere over emnet.
Der kan også være en ulempe som jeg har stødt på, for hvis eleverne bliver vejledt af en anden elev kan der opstå misforståelser, som ikke altid bliver opdaget og kan fx skyldes at de ikke har den samme forståelse og at viden svækkes gennem flere led.
Opsamling fra undervisning:
Det
kan også være en udfordring når eleverne vidensdeler, når de arbejder i grupper overtager eksperterne og det ender med det kun er dem der laver noget, og de andre elever følger bare med. Der er også elever der bare kopiere andres opgaver.
Her er det vigtigt at bruge den rigtige metode som ses i billedet. Jeg selv foretrækker selv når jeg vil sikre vidensdeling at de ressourcestærke hjælper de mindre ressourcestærke, men ikke som en fast ordning. Jeg prøver hvis jeg kan, blande eleverne lidt så de ikke altid sidder ved siden af de samme. Det kan i nogen sammenhæng være et problem at de samme sidder ved siden af hinanden, da der ikke er nogen som er ressourcestærke og at det hurtigt går kopiering i deres opgaver, og at de ikke motivere hinanden samt at de går helt i stå og laver alt andet end opgaverne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar