Undervisning er, at arbejde hen mod at nogen vises til rette i noget gennem kommunikation
M.M. Bakhtin (1895-1975)
Egen undervisningsforløb:
Jeg bruger forskellig roller gennem et forløb da jeg gerne varierer min undervisning. jeg starter ofte dagen med monologisk undervisning hvis eleverne skal i gang med noget nyt og så foretrækker jeg at vi ellers arbejder enten dialogisk og polyfon.Jeg starter altid et nyt forløb med at forklare hvorfor vi skal i gang og hvad målet er. Her benytter jeg ofte en projekter for at vise den platform som eleverne skal i gang med, som er et Ipraxis forløb som er udført i Praxis Online.
Ipraxis forløbet er bygget op med overblik over hele forløbet med hvad de skal lave og med overordnet mål samt henvisninger som videoer samt links til hjælp og information.
(Se billeder nedenfor)
Jeg prøver altid at lave et lille forløb, en prøvecase, hvor jeg præsentere forskælige værktøjer som eleverne selv kan vælge imellem og prøve men jeg vejleder.
Det starter monologisk og går over i dialogisk.
Derefter laver jeg en opsamling, hvor alle elever får lov til at præsentere deres arbejde og forklare hvad der var godt og ikke godt. Eleverne udpeger problem ud fra deres erfaring og jeg udpeger også problemer eller det gode fra deres forslag. Formativ evaluering.
Her går vi så over i polyfon.
Derefter skal eleverne selvstændigt i grupper gå i gang med forløbet, hvor jeg igen vejleder og kommer med korte oplæg når de støder på noget nyt jeg vil gerne have at eleverne kommer med input hvor de skaber en retning og en fælles viden.
Her er vi over i en blanding af dialogisk og polyfon.
Hvis det værktøj vi arbejder med tillader at samarbejde i hele klassen i et program, fx mindmap, bruger jeg det gerne. Her kan vi se alles arbejde oppe på projektoren og vi kan alle diskutere resultaterne.
Her er det mest polyfon.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar