onsdag den 15. marts 2017

Differentiering

Vi har set 4 videoer om differentiering og læst et kapitel om differentiering med quizzer


-          Pernille Hjermov: Undervisningsdifferentiering (8:45 min)
-          Karin Svejgaard: Niveaudeling (15:02 min)
-          Jeppe Bundsgaard: IT som pædagogisk værktøj (7:27 min)
-          Steen Beck: Differentiering - et perspektiv på praksis (11:31 min)

 -          Gregersen, Per, Quizzer, undervisningsdifferentiering og Flipped Classroom, s. 135-152. In: Schunk (red) Flip din undervisning

Per  Gregersens Quizzer, undervisningsdifferentiering og Flipped Classroom vil jeg kommentere efter videoerne

En vigtig pointe er at differentiering ikke er en metode men er et princip.

4 videoer om differentiering:

Vi har samarbejde om at finde ligheder og uligheder (Har tilføjet mere efter samarbejdet 😉):


Pernille Hjemov
Ligheder
  • Differentiering er et princip - IKKE en metode
  • Lægger vægt på den indre differentiering med vandhulspædagogik
  • Struktur og skemaer - et sted for fælles vidensdeling
  • Elevcentrering og individuel feedback evt. logbog/blog
  • Elevcentrering - Motivation, elevforudsætninger – elevroller
  • Fremme et godt socialt fagligt niveau
  • Ikke niveaudelt- alle elever sammen, men forskellige opgaver. Forskelligheder kan sættes i spil til at variere undervisningen for hele klassen

Uligheder
  • Vandhulspædagogik - inviterer til at eleven selv søger undervisning på det niveau der passer til eleven

Karin Svejgaard
Ligheder
  • At differencerne - at gøre forskel
  • Lægger vægt på ydre differentiering med Niveaudeling i klassefællesskaber
  • Stigmatisering – imødegås ved total åbenhed
  • Helhedsorienteret i hele lærerteamet

Uligheder
  • Lægger vægt på ydre differentiering med niveaudeling i klassefællesskaber
  • At anvende samme ramme men bredere faglighed. Hvor der er fokus på elevens niveau ud fra handleniveau
  • Mangler struktur

Jeppe Bundsgaard
Ligheder
  • Udfordrings differentiering
  • Lægger vægt på indre differentiering
  • Struktur - synligt struktur af undervisningsforløbet. (Tidsrammer)
  • Helhedsorienteret undervisning - ved at arbejde kollaborativt, anvendelsesorienteret, problemløsning
  • Elevcentreret - Følge op på evalueringerne så elevernes niveau hele tiden tilpasses
  • Fagligt og socialt fællesskab, Gennem kvalificering af hinandens arbejde

Uligheder
  • IT ses som et redskab til at styrke differentieringen, hvor Hver elev udfordres på sit niveau
  • Stilladsering initiativer i form af digitale teknologier
  • Underviseren får en helt anden rolle

Steen Beck
Ligheder
  • Undervisningsdifferentiering
  • Lægger vægt på indre differentiering – ud fra elevernes forskellige forudsætninger med Skiftende gruppesammensætninger
  • Elevcentrering:
  1. Skal forholde sig til elevernes forskellige forudsætninger
  2. Skal forholde sig til elevernes forskellige niveau
  • Stigmatisering - Skab dynamik frem for kategoriseringer
  • Motivation og engagement (faglig/socialt)
  • Socialt fællesskabsorienteret med fokus på Motivation og engagement (faglig/socialt)

Uligheder
  • Succesoplevelser hos elever
  • Lære bedst når man efterligner, modellæring, mesterlære
  • Nuzo
  • Ulempe: Grupper på baggrund af lighed: Elever kan komme til at trække hinanden ned

Hvis man vil koge det vigtige ned til en linje:

Hvilket princip man differentierer ud fra og brug en tydelig struktur - didaktisk model og design.



Per  Gregersens Quizzer, undervisningsdifferentiering og Flipped Classroom


  • Flipped classroom er velegnet til brede differentiering
  • Hjemmearbejde hvor der er andre familiemedlemmer til stede eller i fritid på skolen
  • Kan man få eleven til at møde op med handlekompetencer, her frigøres mange resurser i klasseværelset 
  • Når større del af arbejdet rykker med hjem rykker en del af behovet for at undervisningsdifferentiere med hjem. men det er samtidig en fleksibel undervisning, hvor alle kan foretage personlige og konkrete handlinger med det nye stof.
  • Motivere eleverne lidt inden de forlader klassen
  • Følg op dagen efter hvis der er opklarende spørgsmål, der er nok nogle elever som ikke fik noget ud af det derhjemme.
  • Med video skabe handlekompetence. Så bliver differentiering mindre i skolen
  • Stilladsering med udgangspunkt i elevernes niveau start med - Start  med de to laveste niveauer i blooms skala Kenskabs niveaet og forståelset niveauet. derefter kan man i skoletiden arbejde frem mod højere niveauer. 
  • Spørgsmål eller Quizzer lige efter videoen. Det giver konkrete færdigheder og kan være med til at tilføje muligheden for formativ evaluering i om eleven har forstået budskabet.
  • Disse Quiz spørgsmål kan skærpe opmærksomheden når de ser videoer, de gransker videoen igen og her skabes et læringsrum.
  • Små bider i tunge emner og refleksion imellem
  • Alle skal kunne svare på de første spørgsmål. Lavt niveau taksonomi referat eller redegørelse. Det skal skab succesoplevelse

Der er flere punkter der går igen som fra filmene:

  • Brede differentiering der giver handlekompetencer
  • Elevcentrering - Stilladsering med udgangspunkt i elevernes niveau
  • IT og video som redskab - de gransker videoen igen og her skabes et læringsrum hvor de kan svare på forståelsesspørgsmål der giver eleven en formativ evaluering
  • Stilladsering med udgangspunkt i elevernes niveau

Uligheder
  • Undervisningsdifferentiere med video derhjemme

Hvordan vil det fungere i min egen undervisning?

De ting som jeg mener kunne fungere i min undervisning ser således ud:

  • Flipped classroom (video og spørgsmål hjemmefra inden undervisningen)
    og Flipped classroom in class (video og spørgsmål inden man arbejder i grupper i klassen)
  • Lægger vægt på indre differentiering og brede differentiering med en fleksibel undervisning, hvor alle kan foretage personlige og konkrete handlinger med det nye stof.
  • Elevcentrering - gruppeinddeling ikke niveaudelt. Der tages udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger og niveau med Skiftende gruppesammensætninger. Det giver en dynamik. Husk at alle kan have forskellige mål for at alle bliver så dygtige.
  • Fokus på succesoplevelser hos elever, hvor de har mulighed for at se hvordan de andre arbejder og kan se op til andre niveauer og lære af dem, modellæring, mesterlære.
  • Struktur - synligt struktur af undervisningsforløbet. (Tidsrammer)
  • Genkendelighed 
  • At anvende samme ramme men med plads til bredere faglighed. Hvor der er fokus på elevens niveau ud fra et handleniveau
  • Helhedsorienteret undervisning - ved at arbejde kollaborativt, anvendelsesorienteret og med problemløsning
  • Helhedsorienteret i hele lærerteamet
  • Undervisningsdifferentiere med video som kan støtte ved at eleverne kan gransker videoen igen og her skabes et læringsrum. der kan være både informative videoer og instruktive videoer
  • Spørgsmål eller Quizzer lige efter videoen. Der giver konkrete færdigheder og kan være med til at tilføje muligheden for formativ evaluering i om eleven har forstået budskabet.
  • Fagligt og socialt fællesskab, Gennem kvalificering af hinandens arbejde. Her kan eleverne når de er til stede i kassen se videoer sammen og i fællesskab svare på spørgsmål, som tages op samlet i klassefællesskabet og diskuteres i plenum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar